SHRNUTÍ
Šintoismus je svým způsobem vyjímečné náboženství. Nikde jinde se nesetkáváme s tak velkým množstvím bohů. Paradoxem je, že bohové, když pomineme, že mají lidské vlastnosti, jsou smrtelní (viz. Izanami). Problém nastává i se zbožštěním císaře. Nezdá se, že by člověk jako císař, nebo jako bůh mohl stvořit věci nové nebo staré udržovat v řádu a při životě.
Všechno neživé, např. kameny mají svoji duši podobnou lidské. Není zde řečeno, co se stane s „duší“ kamene, když jej rozlomíme a máme kameny dva, nebo jej rozemeleme na prach. V šintoismu není vypracována ani věrouka, ani etika. Každý „myslitel“ si přidává a ubírá z nauky, co uzná za vhodné.
S tímto náboženstvím se nemůžeme ztotožnit, neodpovídá na základní otázky, bohové jsou lidský výtvor. Není zde ani stopy po osobním milujícím a všemohoucím Bohu (viz. článek Definice Boha).
Japonský buddhismus, ani křesťanství zde nehodnotíme, jedná se o importovaná náboženství, o kterých bude pojednáno v místě jejich vzniku, tj. náboženství v Indii a Izraeli.
Myšlenky jsou převzaty a uspořádány z:
Online dokumenty
Zkopíruj odkaz a vlož do příkazové řádky prohlížeče. V případě, že je odkaz nefunkční, stránky byly buď zrušeny nebo přesměrovány.Redakce se nemusí vždy ztotožňovat se všemi informacemi daného webu.
Buddhismus v Japonsku [on-line] , Poslední aktualizace 12. 12. 2010. [Citováno 3. 5. 2011] Dostupné na: http://cs.wikipedia.org/wiki/Buddhismus_v_Japonsku
Taoismus a konfucianismus [on-line] [Citováno 3. 5. 2011] Dostupné na: http://zivotopisyonline.cz/konfucius-zakladatel-prvni-filosoficke-skoly-ciny/
Ostatní dokumenty
Dr. Ing. Eduard Krumpolc, CSc., Fundamentální teologie, část I. a II., Olomouc 2001 (skripta teologické fakulty Olomouc)
Prof. Dr. Josef Kubalík, Dějiny náboženství, Vydala Česká katolická Charita v Ústředním církevním nakladatelství v Praze, L.P. 1984
PhDr. Jan Podlešák, Dějiny náboženství (Živé náboženské systémy) 1997, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Katedra společenských věd